2017-08-15

Vecka 33 14 -- 18 augusti

Onsdag 16/8
Här kommer uppgifter att jobba med om du inte varit i skolan. Först är det två exempel på hur du INTE ska skriva ett informellt brev.
 
Uppgift 1

Skriv om det här brevet så det blir bättre. Tänk på,
variation, språk, struktur och innehåll.
Fyra viktiga delar i ett informellt brev
1. Inledning, datum
2. Huvudtext
3. Avslut
4. Variation, språk och innehåll

 
Dåligt exempel 1
Hej kompis

Jag mår bra, hur mår du? Jag går i skolan nu. Jag ska vara ledig i två veckor snart. Jag lär mig svenska. Vi är 10 i min klass. Jag bor i Hallsberg. Jag har en lägenhet 2 rum och kök.
Kram Elisabeth

Uppgift 2

Skriv om det här brevet så det blir bättre. Tänk på,
variation, språk, struktur och innehåll.

Dåligt exempel 2

Tjenare kompis Jag är frisk hur är du? Jag har praktik. Jag har på ICA. Jag praktiserar 3 dagar. Jag studerar på SFI 2 dagar. Jag har inte lägenhet. Jag bor med kompisar. Jag vill att du ska komma hit. Du kan hälsa på mig. Vi kan gå på restaurang. Jag hoppas vi träffas snart. Kram från din vän
 

Uppgift 3
 
Skriv ett personligt brev till grundvux och berätta vilka ämnen du vill läsa där. Börja och avsluta brevet på ett aätt som passar bra. Tänk på variation, språk, struktur och innehåll.
 

Tisdag 15/8
I dag har vi tittat på och förstått vad du måste kunna när du är klar med kurs D på SFI.

Du ska kunna lyssna på och förstå formella och informella samtal.
Som till exempel: diskussioner, nyheter, beskrivningar och instruktioner.
 Du ska kunna läsa och förstå formella och informella texter samt insändare och argumenterande texter.
Som till exempel: nyheter, formella och informella brev.
Du ska kunna analysera, reflektera och dra egna slutsatser.

 Du ska kunna skriva och formella och informella texter samt insändare, faktatexter och argumenterande texter.
Som till exempel: Brev till myndigheter och kompisar. 
Du ska kunna använda och anpassa grammatiken till uppgiften och även kunna                                 variera texten.

 Du ska kunna prata och diskutera med flyt och samtalet ska vara anpassat till situationen.


Informellt brev
Till vem? – kompis, syskon eller familj
Hur skriver du?

Fyra viktiga delar i ett informellt brev
1. Inledning
2. Huvudtext
3. Avslut
4. Variation, språk och innehåll
1Inledning
-     Kära, hej, hejsan, tjenare
*Det var länge sedan vi sågs.
*Här är allt bara bra, hur har du det?
2.Huvudtext
-     Det du vill berätta för din kompis…
*information
3.Avslut
-     Hoppas du hör av dig snart och att vi kan ses någondag.

4.Variation, språk, struktur och innehåll
-     Använd bisatser
-     Omvänd ordföljd
-     Adjektiv
-     Konjunktioner

-     Adverbial 

Inga kommentarer: