2017-09-05

Vecka 36 4 -8 september

Fredag 8/9

Träna att diskutera...här finns bra meningar och fraser att använda när du ska diskutera.


Lyssna på Anna och Viktor när de pratar om att spara pengar.


Torsdag 7/9

I dag kan du träna på vokaler, här finns filmen för A. Du kan även träna på alla vokaler om du klickar här





Onsdag 6/9
Lite uttals tips - ng ljudet

Vi börjar med -ng


Titta på filmen, lyssna och träna på uttalet.
ung
lunga
ungar
sprang
sång
sjunger
sängar



Nu tar vi och tränar på  -GN, ni vet som i:
Jag bakar i ugnen.
Vi promenerar i regnet
En barnvagn som är vit.

Titta på filmen, lyssna och träna på uttalet.


Den här veckan kommer ni bara att träffa mig tisdag 5 september. De andra dagarna ska jag jobba med att göra nationella prov med några elever.Lärare kommer att vara:
onsdag 6/9 Sebastian
torsdag 7/9 Sebastian
fredag  8/9 Katarina
                               ********************************************************
Tisdag 5/8


Vi har pratat om hur bokstaven G uttalas före olika vokaler,
TILL EXEMPEL
Om G står före A, O, U, Å så ska du säga G
Gata
Goda
Gula


Om G står före E; I, Y, Ä, Ö så ska du säga J
TILL EXEMPEL
Ge
Gick
Gymnastik
rna (jag vill gärna dricka kaffe nu)
ra

Vi har också tränat på huvudsatser och bisatser. mest har vi jobbat med bisatser och bisatsinledare. Du har fått veta hur och när du ska använda "om" och "att" men också andra bra saker när vi skriver bisatser.
Bild från Dreamstime.com

HUVUDSATS OCH BISATS EXEMPEL
Huvudsats+bisats exempel
Huvudsats                   bisats
Kvinnan vaknade när barnet började gråta.
De måste läsa läxor trots att jag lagar mat.
Han gick till affären fastän han var sjuk.
Barnen väntar hemma medan jag studerar i skolan.
Idag tror jag att han inte  tittar på tv.
På kvällen arbetar han ofta hemma eftersom barnen sover.

Vill du träna på huvudsatser och bisatser?

Klicka här
2 Klicka här







Inga kommentarer: