2017-09-18

Vecka 38 18 - 22 september

Dagens tips i svenska


Fredag 22 september

Om du får tid över i helgen så gå in här och träna på att läsa och svara på frågor. Klicka på de olika punkterna och testa.





Tisdag 19 september
Här hittar du en film där två kvinnor har en diskussion.



Du kan också lyssna på en podd och samtidigt läsa texten här . Lyssna lite längre ner på sidan.


Ani: Nämen, hej Lotte!
Lotte: Hej Ani! Det var länge sen!
Ani: Ja, det var det.
Lotte: Vad gör du nuförtiden?
Ani: Ja, jag fick jobb så jag bytte till Flex, så jag studerar på Flex nu.
Lotte: Jaha, fick du jobb, vad kul och studerar på Flex..
Ani: Aa, det är roligt men det är också tufft för att jag måste kombinera både studier och jobb så det är lite svårt.

Lotte: Vilken kurs går du?
Ani: Jag går fortfarande D, samma som vi gick tillsammans.
Lotte: Ok ja, det gör jag också. Åh jag skulle vilja vara klar och göra provet, tror du att jag kan anmäla mig?

Ani: Vet du vad jag är snart klar faktiskt… och då var det min flexlärare som
anmälde mig… Jag tror inte att man kan anmäla sig själv till nationella provet.
Lotte: Inte? Åh vad synd!
Ani: Ja, men prata med din lärare.

Lotte: Aa det ska jag göra. Men jag gjorde ju C provet, det är väl ungefär likadant?
Ani: Ja, det är väl samma…
Lotte: Det är det här läsa, lyssna och skriva.


Ani: Ja, precis. Det är de tre delarna… Men min lärare har sagt att just när det gäller skriva så är det mycket argumentation, man måste argumentera i texten.
Lotte: Vadå argumentera? Vad betyder det?

Ani: Ja, men du vet det där med vad man tycker, man måste skriva vad man tycker.
Lotte: Jaha, man diskuterar.
Ani: Ja, precis. Lite.. min åsikt är det här… och så tycker jag det här… så motiverar man varför man tycker så.

Lotte: Ok, men varför ska man skriva så?
Ani: Jag tror att det är också att man skriver många formella brev.
Lotte: Formella?
Ani: Formella alltså inte till en kompis, inte till din mamma utan till någon som du inte känner och då måste man anpassa lite språket.


Lotte: Aha, ska jag skriva till politiker?
Ani: Ja, precis… Till exempel. Jag tror att en sådan uppgift kanske, ja.
Lotte: Ok, argumenterande brev, ok jag ska hem och träna.
Ani: Det är en bra idé!




När du ska prata med en kompis på ett prov så ska ni diskutera en viktig fråga.
Här är bra meningar att använda när ni diskuterar. Läs dem noga och förstå vad de betyder så du kan använda dem när vi ska diskutera i skolan.

Exempel på uppgift att diskutera.
I morgon ska du börja på en ny kurs i skolan, du ska börja på grundvux. 
Dagen innan ringer din chef och säger att du måste arbeta extra i morgon och du kan inte börja i skolan. 

Hur gör du?
* går till jobbet.

* går till skolan.
* diskutera med din kompis hur ni skulle göra!


Titta på bilderna och använd uttryck som passar





Bilderna kommer från kielikeskus.jyu.fi



Inga kommentarer: