2021-11-26

Advent




Klicka här och lyssna      

1 Lyssna många gånger på podden
2 Läs texten och skriv upp alla ord du inte förstår.   Kicka här 👉👉 ORDLISTA  - NYA ORD 
3 Gör uppgifterna som finns på Lunis.

Här kan du läsa samma text som du lyssnar på

Advent 

Eva: Brukar du julpynta, Susanne?
Susanne: Jag älskar julen. Jag tar fram alla mina saker till första advent.

Eva: Jaha, till första advent tar jag bara fram adventsstjärnor och adventsljusen och kransar till dörren men sedan en vecka senare, två veckor senare – då kommer tomtarna fram.
Susanne: Mmmm. Nej, jag älskar som sagt julen så jag tar fram allt. Men granen, julgranen – den väntar jag med tills veckan före jul ungefär.

Eva: Ja. Det har jag alltid gjort förut också. Men nu har jag ett litet barnbarn som har födelsedag den 21:a december och hon brukar alltid komma ut på sin födelsedag och då tycker jag inte att granen ska vara framme.
Så nu kommer granen senare för oss. Jag vill att hon ska känna att det är födelsedag och inte bara jul.
Susanne: Precis! Fråga mig som fyller år den 16:e december.
Det är inte kul att ha både födelsedag och jul. Har du druckit någon glögg än?

Eva: Ja, det har jag gjort. Jag har provat en ny, fläderglöggen, vitvinsglögg som smakade riktigt bra. Susanne: Ok, med russin och mandlar?

Eva: Med russin och mandlar och alkohol.
Susanne: Okej. Brukar du göra pepparkakshus med barnbarnen?

Eva: Nej, fy sjutton, jag tycker inte om att baka.
Så jag bakar inte pepparkakor, men jag brukar köpa ett pepparkakshus färdigt på julmarknad.
Susanne: Okej. Ja, jag såg ett i Trosa. Vi var där och åt julbord.

Eva: Ja. Det är julmarknad nu på lördag, söndag på Dalarö och då hoppas jag att jag hittar något pepparkakshus som någon annan har bakat.
Susanne: Mmmm.

Eva: Ja, vad kul. Men då får vi dricka glögg på söndag igen när det är andra advent.
Susanne: Absolut, det gör vi. Okej.


Inga kommentarer: