2017-11-03

Läxa till tisdag 7 november

Eftersom det har varit inbrott på skolan igen så har vi inte haft lektioner torsdag och fredag. 
Därför vill jag att du arbetar hemma med en nyhet som du ska läsa eller titta och gärna lyssna på. 

UPPGIFT:
Du ska förstå nyheten så att du kan berätta den för dina kompisar på tisdag. Skriv upp 5 svåra ord som du ska skriva på tavlan och förklara för dina kompisar.


Ni kan hitta nyhet på:
8sidor

Radio Sweden
Nyheter på lätt svenska - SVT play

Exempel på hur du kan göra:
  1. Läs och lyssna många gånger så du förstår nyheten.
  2. Stryk under svåra ord.
  3. Skriv upp 5 ord som du vill att dina kompisar ska lära sig. 
  4. Skriv upp några "kom ihåg ord" på ett papper som du får använda när du ska berätta din nyhet på tisdag.
  5. Träna på att berätta nyheten högt.

Min nyhet som jag har läst på 8 sidor.
Fler handlar mat på internet
Allt fler människor köper mat på internet i stället för att åka till
affären och handla. Handeln med mat på nätet har ökat med 20 procent
de tre senaste månaderna, jämfört med samma tid förra året.
Det visar nya siffror från organisationen Svensk handel.
Färdiga matkassar är inte det som säljs mest.Det är mer populärt att välja olika varor själv.

Om du tittar på de orden som har röd text så är det de ord jag skriver upp för att använda när jag ska berätta.
flerköper internet handeln ökat med 20 procenttre senaste månaderna jämfört samma tid förra året.organisationen Svensk handel.färdiga matkassarinte mestvälja  själv
Orden som har streck under sig är ord jag vill att mina kompisar ska lära sig.
fler
handeln
ökat
jämför
färdiga
Lycka till


Inga kommentarer: