2018-02-26

Del 2 tema kläder

I morgon tisdag börjar vi med del 2 "Tema - Kläder och konsumtion" i boken samspråk, kapitel 3. 

Lyssna på och läs gärna texten hemma först. "Personlig shopping" sidorna 78-79   




Ordlista

        Svenska                  
          Betyder
       Ditt språk
      personlig shopper
      Yrke- hjälpa till att kunden hittar rätt kläder
      klädsamma                    
      Kläder som passar
      passande
      Adverb till adjektivet passar.
Det passar till mig. Det är passande.
     erbjuder
      Att ge hjälp till någon. Jag erbjuder min hjälp.
     tjänsten           
      Hjälpen
     mode
      Populärt
    
      bekväma
      Sköna
      smink 
      Make up
      På en dryg timme  
      Lite mer än en timma
     behov
      Behöver
     önskemål
      Något du önskar dig.
     shoppingrunda
      När du går runt i olika butiker.
     rådgivare
      Någon som hjälper till.

1.    Skriv in rätt ord i meningen. Välj mellan de röda orden som finns i ordlistan.

A.    En ___________________är när man går i många affärer och handlar på samma dag.
B.    De här skorna är ________________________ de har låga klackar.
C.    Jag använder alltid _______________på mina läppar, ett rött läppstift.
D.    På banken finns en____________________som kan hjälpa mig.
E.     Jag söker en lägenhet och mitt ________________är 2 rum och kök.
F.     Jag _______________mitt hår under en mössa idag.
G.    Det finns ett yrke som heter ___________________________ då hjälper man andra att hitta rätt kläder.

2. Skriv nya meningar till orden i ordlistan. Använd både huvudsats och bisats, rak och omvänd ordföljd

Inga kommentarer: