2018-05-28

Vi jobbar med beskrivande text


Del 2 – Personlig shopping - en beskrivande text
  • Läs texten på sid 78-79 i din textbok
  • Lyssna på texten, klicka här
  • Titta på en Youtube film hur du skriver beskrivande text, klicka här

  1. Jobba med ordlistan, lär dig orden vad de betyder.
Svenska
Betyder
Ditt språk
Personlig shopper
Yrke- hjälpa till att kunden hittar rätt kläder

Klädsamma
Kläder som passar


Passande
Adverb till adjektivet passar.
Det passar till mig. Det är passande.

Erbjuder
Att ge något till någon. Jag erbjuder min hjälp.

Tjänsten
Hjälpen

Mode
Populärt

Trender
Vad som är populärt

bekväma
Sköna

Smink
Make up

På en dryg timme
Lite mer än en timma

Behov
Behöver

Önskemål
Något du önskar dig.

Shoppingrunda
När du går runt i olika butiker.

Rådgivare
Någon som hjälper till.

Döljer
Gömmer

Klädstil
Din stil du har på dina kläder


2. Skriv in rätt ord i meningen. Välj mellan de röda orden som finns i ordlistan.

  1. En ___________________är när man går i många affärer och handlar på samma dag.
  2. De här skorna är ________________________ de har låga klackar.
  3. Jag använder alltid _______________på mina läppar, ett rött läppstift.
  4. På banken finns en____________________som kan hjälpa mig.
  5. Jag söker en lägenhet och mitt ________________är 2 rum och kök.
  6. ICA _______________billiga bananer idag.
  7. Det finns ett yrke som heter ___________________________ då hjälper man andra att hitta rätt kläder.
3.Läs texten på sidorna 78 och 79, om du hittar fler ord som du inte förstår så skriv upp dem här.

Inga kommentarer: