2018-05-30

Vi lyssnar på en podd och skriver mail

Lyssna på podden om Fevzi.
Klicka här
1. Vilket yrke har Fevzi?
2. Hur länge har han varit i Sverige?
3. Vilket svenskt ord kunde Fevzi när han kom till Sverige? Vad betyder det?
4. Tycker han att det är lättare eller svårare att skriva svenska? Varför det?
5. Han läser inte så mycket. Vad gjorde han i stället för att lära sig svenska?
6. Vad är svårt i språket?
7. Vad är Sfinx?
8. Till sist: Fevzi ger tips till den som vill lära sig svenska. Vilka?
9. Fevzi berättar om en situation på Migrationsverket som motiverade honom att lära sig svenska. Vad hände?
10. Fevzi säger:” … jag började från noll.” Vad menar han?

Uppgift skriva två mail.

Det finns olika typer av mejl. I mejl till personer man känner väl kan man skriva mer informellt. Det betyder att man kan skriva om vardagliga och personliga saker.

I mejl till personer man inte känner alls eller bara lite grann, skriver man mer formellt. Det kan vara till kollegor på andra avdelningar på jobbet, när man söker jobb eller skriver till andra företag och organisationer.
En formell text är inte personlig. Man frågar till exempel inte om hur personen mår eller berättar om personliga saker.

Du ska skriva två mejl. Ett informellt och ett formellt.


a. Ett mejl till en vän. Du ska skriva och bjuda din vän på en fest du ska ha på lördag.
  • Det ska vara ett knytkalas och du vill att din vän ska ta med något att äta och dricka.
  • Eftersom din vän aldrig har varit hemma hos dig så ska du beskriva vägen hem till dig från tåget eller bussen.
  • Tänk på strukturen och var personlig och informell.



b. Ett mejl till din chef där du ber om att få vara ledig på tisdag. Tänk på strukturen och var formell i ditt språk.

Exempel formellt mail
Till: dinchef@jobbet.se Ämne: Sluta tidigt på fredag
Hej!
På fredag skulle jag vilja sluta lite tidigare om det går bra. Min syster som bor i England kommer på besök och jag vill gärna träffa henne. Hon har inte varit till Sverige på fem år och vi har inte träffats sedan dess.
Eftersom hon kommer hit ska hela familjen träffas och äta välkomsttårta tillsammans på fredag. Jag skulle vilja sluta klockan 14.00 och jag kan arbeta igen tiden på måndag. Det gäller bara två timmar. och jag hoppas att det går bra.
Svara mig på mejlen.
Hälsningar Anne-Marie
 Exempel informellt mail
Till: sofie.lindell@sandviken.se
Ämne: Gå på bio?

Hej! Sofie!
Hur är det med dig? Mår du bra? Jag hoppas att du har haft en bra helg. I lördags var jag och min familj på badhuset och var det roligt. Jag läste i tidningen imorse att det kommit en ny spännande film på bion. Det är en jättebra känd skådespelare med som jag tucker mycket om och jag skulle gärna vilja se den filmen. Vill du följa med mig på fredag kväll?
När du vet du kan mejla mig. Jag kommer att bli oerhört glad om du vill följa med mig.
Vi hörs snart!

Kramar Pernilla

Inga kommentarer: