2017-05-29

Vecka 22 - 29 maj - 2 juni

Måndag 29 maj

 
Du ska titta och lyssna på en nyhet om människor med Downs syndrom som jobbar på en restaurang.




1 Du ska läsa och lyssna många gånger.

2 Du ska skriva upp svåra ord och lära dig dem.

3 Du ska skriva en sammanfattning av nyheten. Du ska skriva en egen text som talar om vad du läst. Titta på filmen hur du ska göra. När du skriver en sammanfattning ska du bara skriva det som finns i din nyhet, du får inte skriva något eget.



4 Skriv allt i ett mail till mig. Dina svåra ord, din sammanfattning.
5 Du måste skickas senast tisdag kväll.

elisabeth.klippel.berglof@alleskolan.eu


2017-05-14

Tips på bra sida om hjälpverb, adverbial, frågeord och textbindning

17 maj
I dag har vi pratat om vad du behöver använda för typ av ord när du ska skriva olika texter för att binda ihop meningar på ett bra sätt. 


Här finns en bra sida där du hittar bra ord att använda. Klicka på länken under bilden för att läsa mer.



15 - 19 maj 


Den här uppgiften kan du träna på inför nationella prov NP, muntligt.


Du ska träna på den här uppgiften och på torsdag ska du spela in den på din telefon eller på IPAD. Om du vill kan du spela in den hemma innan torsdag.



 Berätta och ge råd (Kurs D) ____________________________________________________________________________


Uppgift 1 som du gör själv

  • Du ska berätta om och ge råd till någon som vill träffa nya vänner.
  • Du ska tala i tre till fyra minuter.
  • Tänk först igenom vad du vill säga.

Uppgift 2 - ni jobbar i par.

  • Ni ska diskutera i cirka 10 minuter.
  • Det är viktigt att ni lyssnar på varandra, ställer frågor till varandra och frågar varandra om ni inte förstår.
  • Tänk på att det är ni som ska prata med varandra, jag kommer bara att lyssna. 

Biblioteksbesök och Hur många lingon finns det i världen

8 -12 maj - 2017

Fredag 12 maj Besök på biblioteket

Vi gjorde ett studiebesök på biblioteket på Alléskolan där fick vi träffa Malin som berättade om många bra och spännande böcker. Här kan du se vilka böcker Malin pratade om och vad författaren heter, du kan klicka på namnet för att läsa om boken.

Bokprat på biblioteket med Malin 12 maj 2017

Bokens namn  och  Författare
Bloggtantens bravader av Camilla Dahlson Den här boken kan du läsa lite klicka här

I farans riktning
av Viveka Sten 
Den här boken kan du läsa lite Klicka här
Sista matchen av Martin Palmqvist Den här boken kan du läsa lite klicka här 
Sånt är livet av William Kowalski Den här boken kan du läsa lite klicka här 
Den försvunna dagboken av Kim Moritsugo Den här boken kan du läsa lite klicka här 
Nästan som bröder av Johanna Immonen Den här boken kan du läsa lite klicka här 

En oväntad vänskap av Philippe Pozzo di Borgo Den här boken kan du läsa lite klicka här 

Hur du ska göra om du behöver låna dina böcker en gång till


Om du behöver låna om böcker du har hemma (låna en gång till) så kan du klicka på den här länken Alléskolan, sedan klickar du på elev. (se pilen på bilden ovanför)
Klicka sedan på Alléskolans bibliotek (den grå rutan)
Nu kommer en rosa ruta, klicka på Alléskolans bibliotek.






På baksidan av ditt lånekort finns ett nummer. det skriver du på första raden. På andra raden skriver du din pinkod 4 siffror. Klicka OK!

Länkar till andra bibliotek och öppettider hittar du om du klickar här



Tisdag 9 maj - Hur många lingon finns det i världen

Det blev en liten annorlunda vecka. Vi har jobbat tillsammans med D3b vid två tillfällen. 
I tisdags tittade vi på filmen " Hur många lingon finns det i världen".





Det finns en liten film på Youtube som visar vad filmen handlar om. Det är inte hela filmen bar 1 minut och 40 sekunder ( 1:40)





När du sett en film eller läst en bok och vill berätta för andra om den, då kan du skriva en recension( uttalas resention, som station).


En recension
  • Berätta om filmen och vilka huvudpersonerna är. Men berätta inte för mycket, t ex hur filmen slutar.
  • Vad tror du att filmen vill berätta för dig?
  • Skriv gärna någon eller några saker du kommer ihåg från filmen som du tror kan göra så att andra också vill se filmen.
  •  Vad tycker du om filmen? bra och vad är dåligt och varför? Kan du rekommendera den för andra?


Recension av filmen
Alex, 27 har misslyckats med det mesta i livet. Han har en dålig relation till sin flickvän och är dessutom arbetslös.
När han äntligen får ett jobb på Hudiksvalls Kommun vet han inte riktigt vad han ska jobba med.
Plötsligt är Alex ledare för ett gäng utvecklingsstörda och de får honom att se livet med nya ögon.
Alex förstår att alla människor är lika värda och har samma möjlighet att växa bara man visar dem förtroende och respekt.
Alex inser tillsammans med andra blir man stark. HUR MÅNGA LINGON FINNS DET VÄRLDEN är en film som har mycket känslor, man blir både glad och ledsen.



Svåra ord
  • misslyckats med det han mesta - det har inte gått så bra med det han gjort
  • dålig relation - dåligt förhållande ( han har det inte bra med sin flickvän
  • utvecklingsstörd - en person som inte utvecklats normalt kroppsligt eller psykiskt
  • lika värda - alla betyder lika mycket
  • inser - förstår


Vill du lära dig mer om hur du skriver en recension så titta på den här filmen. 






2017-05-03

Vecka 18 2-5 maj

Torsdag 4 maj

På måndag ska vi jobba med att skriva och svara på insändare. Jag vill att du förbereder dig och läser och lyssnar på en insändare som du hittar här. Lyssna många gånger och skriv ner ord du inte förstår.
 " Vi behöver ingen ny väg" 





Läsa och skriva insändare

Vi arbetar med insändare, som är en argumenterande text. Vi arbetar med skillnaden mellan fakta och åsikt och vad ett argument är. Vi kommer läsa olika insändare, skriva en insändare tillsammans för att du till sist ska skriva en egen insändare. Typiskt för en insändare är att det finns:
  • en rubrik som talar om skribentens åsikt
  • en inledning med skribentens åsikt
  • minst två argument som förklarar åsikten
  • en avslutning som upprepar åsikten
  • en signatur
Insändare skrivs ofta i presens.

Onsdag 3 maj 
I dag har vi pratat om de mål som skolverket har för skriva på kurs D, SFI.

De olika texter vi ska jobba med på D - nivå är:

  1. Informella texter - SMS, mail, brev till kompisar.
  2. Formella texter - texter som du skriver till tex. myndigheter.
  3. Insändare - där du argumenterar och reflekterar.
  4. Faktatexter - texter som bara innehåller fakta.

Hur ska texterna se ut? 

Alla texter du skriver ska anpassas och varieras så det passar mottagaren och syftet. Grammatiken ska anpassas till uppgiften.

Det betyder:
Anpassa texten = att innehållet i texterna ska passa till den som du skriver till
Varierande = Texten ska innehålla rak ordföljd, omvänd ordföljd och bisatser
Mottagare = den som du skriver till 
Syfte = det du vill med texten
Grammatiken ska anpassas = Du ska tänka på att använda stor bokstav, skiljetecken, verb, substantiv och adverbial på rätt sätt

Vill du träna på att skriva olika texter? Klicka här!


Tisdag 2 maj

Träna på skiljetecken - klicka här 




Vill du träna? Klicka här Spela spel med skiljetecken på elevspel
Flera spel finns om du klickar på den här länken. Elevspel <-----