2017-09-28

25 - 26 september

Måndag och tisdag 25 -26 september


I måndags började Sebastian att träna sambandsord med er. Klicka här så hittar du alla sambansord som vi pratat om! Kom ihåg att du behöver inte kunna alla som finns på pappret, vi kommer att välja ut några.


Vad är ett sambandsord?

Ett sambandsord är ett ord som du använder som hjälp för att sätta ihop meningar i en text. Du gör det för att det ¨ska bli lättare för den som läser att förstå din text bättre.
Exempel på sambandsord som bra att använda är:

1 även = också
Jag tycker mycket om kaffe men jag dricker även te.
Det är bra om du tar med papper till skolan även en penna är bra att ta med sig.

2 dessutom
Idag har jag handlat mjölk, kaffe och bröd dessutom köpte jag ost.

3 ytterligare
Nu har jag gått långt men jag måste gå ytterligare två kilometer för att komma hem.

4 först, sedan, sist men inte minst
 (för det första, för det andra och för det tredje)


För att kunna komma till jobbet måste jag först cykla, sedan åka tåg dessutom måste jag sist men inte minst promenera från tåget till jobbet.
Eller

För att kunna komma till jobbet måste jag, för det första cykla, för det andra åka tåg och för det tredje måste jag promenera från tåget till jobbet.

Inga kommentarer: