2018-02-06

Hur du ska skriva ett formellt brev

Formellt brev

Till vem? – till någon som du inte känner. En myndighet, en skola, ett företag eller en tidning.

Hur skriver du?

Fyra viktiga delar i ett formellt brev

1.   Inledning
2.   Huvudtext
3.   Avslut
4.   Variation, språk och innehåll
   1.  Inledning
-      Hej
* presentation, berätta vem du är.

   2.  Huvudtext

  Det du vill berätta när du till exempel skriver till en myndighet. 

-      Information om vad du vill.
·       Fråga om något.
·       Ge förslag om något.
·       Klaga på något.

-      Du måste skriva vem du är.
·       Personnummer eller Kundnummer när du skriver till myndigheter
·       Namn

  3.  Avslut
Hälsningar, med vänlig hälsning (MVH)

  4.  Variation, språk, struktur och innehåll
-      Använd bisatser
-      Omvänd ordföljd
-      Konjunktioner

-      Adverbial 

Exempel på ett formellt brev till min hyresvärd.

Hyresvärden där jag bor vill att vi ska skriva till dem och berätta hur vi trivs i vårt område. Jag skriver ett formellt brev till dem och berättar.

Hej ÖBO!                                                                          Örebro 180206

Jag heter Elisabeth och bor hos er på Nya gatan 1 i Örebro. Jag tycker att mitt bostadsområde är bra därför att det är nära till det mesta, som t.ex bussarna, affärer, restauranger mm. Vi har även en jättefin lekplats utanför vårt hus. 

Det finns tyvärr ett problem. Jag tycker att folk skräpar ner väldigt mycket i vårt område. Jag ser mycket skräp när jag tar en promenad runt omkring i området. Det tycker jag är otrevligt, dessutom tycker jag att det är tråkigt att folk stjäl våra cyklar så ofta.

Jag har ett förslag till er som äger husen här. Jag vill att ni sätter upp kameror så man kan se vem som förstör och så ni kan se vem som tar våra cyklar. Då skulle ni kunna säga åt dem att städa efter sig och visa filmen för polisen.

Med vänliga hälsningar
Elisabeth


Träna själv!
Skriv ett brev till din hyresvärd och berätta om hur du trivs i ditt område. Lämna det till Elisabeth


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har lärt mig att hur man skrev ett brev.
Tack!

Elisabeth sa...

Vad glad jag blir 🙃

Anonym sa...

Vad kan man säger istellet för "hej" i början?