2018-04-18

Hur du skriver tips och råd - uppgift till 24/4

Tips och råd

Uppgift till tisdag 24 april 
Ge tips och råd till en kompis som ska börja på SFI. Jag vill att du skriver ett brev till din vän och du ska skriva om detta:

-        Vad ska din kompis tänka på?
-        Vad är viktigt att göra för att bli bra på svenska?
-        Hur gör du när du jobbar med svenska hemma?

 Ett exempel på hur du kan skriva ett brev, du får inte kopiera det här brevet men du får använda dig av ord och strukturer i brevet.
Du kan lämna brevet på tisdag 24 april eller maila det till mig
elisabeth.klippel.berglof@utb.allevux.se 


  Örebro 180418
Hej Ana?                                                                                                             

Jag hörde att du ska börja på SFI och därför tänkter jag ge dig några tips och råd.
Till börja med ska du tänka på att alltid komma i tid till skolan då din lärare blir glad om alla elever kommer när skolan startar.

                  Sedan, när du är i skolan, ska du alltid bara prata svenska med dina kompisar. Det är  ett bra sätt att lära sig ett nytt språk på. Kom ihåg att det också är bra att fråga sin lärare om du inte förstår för då lär du dig många olika saker snabbare. Det är inte bra att gissa och tro att du förstår för då kan det bli väldigt tokigt.

Till slut tänkte jag berätta om några bra saker jag gör hemma för att träna på att bli bättre på svenska. Ibland läser jag tidningar med nyheter, det finns även många bra sidor på internet med nyheter på lätt svenska. Dessutom kan du lyssna på dem för att träna att höra många olika svenska dialekter. Men mitt bästa tips till dig är att försöka hitta en kompis att prata svenska med för då hör du uttalet och du kan få hjälp med uttalet av din kompis.

Jag hoppas att du kommer att trivas på SFI och behöver du hjälp så kan du alltid ringa mig eller maila mig.

Kram Elisabeth


Inga kommentarer: