2022-04-19

Berättande text D kurs

 
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
Titta på filmen som jag har spelat in om berättande text. Det är samma information som du kan läsa här.


Hur skriver man en berättande text? 


I en berättande text ska du berätta om en händelse eller en historia. Det kan vara något som har hänt på riktigt eller vara påhittad (fantasi). 

Den som läser din text måste förstå vad du skriver om. Därför är det viktigt att beskriva personer och platser med hjälp av adjektiv eller andra känslouttryck. Då blir det roligare att läsa berättelsen.

En berättande text är ofta skriven i presens eller preteritum och det är viktigt att du använder samma tempus i hela berättelsen.

Du måste också bestämma dig för vem det är som berättar. Om du berättar om dig själv använder du "jag". Det kallas för att skriva i första person.
Om du berättar om en annan person, måste man skriva i tredje person t ex "han", "min pappa" eller "Johan".

Du kan också berätta om många olika personer som finns med i en berättelse: "Sarah såg att hennes mamma plockade fram ett stort rött paket ur påsen." (Källa:lunis)

Vad är typiskt för en berättande text?

En berättande text ska ha
  1. rubrik
  2. inledning
  3. händelser
  4. avslutning.
Rubrik: använd en rubrik som sammanfattar din berättelse t ex "Min vecka i Spanien" 

Inledning:
här måste du hjälpa läsaren att komma in i berättelsen och förklara vad du ska skriva om: "Förra året åkte jag och min bästa kompis på en fantastisk resa till Spanien".

Händelse: här skriver du din berättelse eller berättar vad som hände. Det är bra om du börja på ett nytt stycke när det händer något nytt i berättelsen.

Avslutning: här kan du sammanfatta din berättelse eller så kan du avsluta med personliga tankar om ämnet.

Exempel på en berättande text 

Ett exempel  en berättande text
Titta på färgerna 
  1. rubrik
  2. inledning
  3. händelser
  4. avslutning.

1. Min vecka i Spanien

2. Förra året åkte jag och min bästa kompis på en fantastisk resa till Spanien. Vi åkte hemifrån klockan fyra på morgonen eftersom planet gick redan klockan sex. Flygresan gick bra men jag var ganska nervös under hela resan.

3. När vi kom fram till hotellet, gick vi direkt till poolen och badade lite. Solen sken och det var jättevarmt. Det var så härligt att ligga under palmerna och läsa en spännande deckare. Jag låg och lyssnade på vattnet som kluckade och efter en timme somnade jag i solstolen.

Efter det gick vi och åt lunch på en spansk restaurang. Vi åt Paella, en typisk spansk maträtt med skaldjur, kött och ris. Det var jättegott men starkt! Min kompis började hosta och drack säkert tre liter vatten på restaurangen. De som jobbade på restaurangen tyckte att det var jätteroligt.

På kvällen träffade vi två trevliga engelsmän som bodde på samma hotell som oss. Vi tog en promenad längs stranden och tittade på den fina solnedgången. Sedan avslutade vi kvällen på en mysig Tapasbar där vi åt gott och skrattade och pratade hela kvällen.
Resten av veckan badade och solade vi och träffade våra nya vänner. Vi var på många roliga utflykter runt stan. Det roligaste var när vi hyrde vespor och åkte upp i bergen. Vi fikade på ett gammalt kloster och besökte en lantgård där vi köpte goda ostar som bonden hade gjort själv.

Vi hade en underbar vecka och vi kände oss så nöjda när det var dags att resa hem. Jag hoppas verkligen att jag och min vän kan resa tillsammans fler gånger, vi trivdes bra ihop och ville göra samma saker. Jag reser gärna tillbaka till Spanien, vilket underbart land!

9 kommentarer:

Anonym sa...

🥰🥰🥰🥰

Anonym sa...

I en berättande test finns det alltid en rubrik, en inledning, händelse och ett avslut. En berättande text är en text där du berättar om händelser eller olika historier, allt behöver inte vara sant där utan man kan hitta på. Texten är ofta skriver i presens eller preteritum, texten måste också förstås av läsarna. Man ska alltid hålla samma tempus i texten, man får inte byta tempus. I en berättande text kan man berätta från olika perspektiv, från ”jag” eller exempelvis ” han”.

Elisabeth sa...

Precis så är det.

Anonym sa...

Skribenten berättar vad som hände honom på semestern i somras, där han tillsammans med sin vän planerade en resa till Spanien, det vackra landet, och tog beskrivningen från att han lämnade huset tills han kom till hotellet i Spanien. Han beskrev maten för en varm Spanjor vid lunchtid och följde upp med en beskrivning av kvällen och för att träffa nya engelsmän som bodde på samma hotell och njöt av att prata och de var väldigt snälla och åt och pratade om resten av veckans dagar och gjorde många aktiviteter och drog slutsatsen att det var en underbar och trevlig semester och de var väldigt glada och ville resa flera gånger eftersom Underbart land

Anonym sa...

Han berättar vad som hände honom på semestern i somras, där han tillsammans med sin vän planerade en resa till Spanien, det vackra landet, och tog beskrivningen från att han lämnade huset tills han kom till hotellet i Spanien. Han beskrev maten för en varm Spanjor vid lunchtid och följde upp med en beskrivning av kvällen och för att träffa nya engelsmän som bodde på samma hotell och njöt av att prata och de var väldigt snälla och åt och pratade om resten av veckans dagar och gjorde många aktiviteter och drog slutsatsen att det var en underbar och trevlig semester och de var väldigt glada och ville resa flera gånger eftersom Underbart land

roshan sa...

Dat är mycket bra brev.Vi kan förstå hur man skriver berettar.

Elisabeth sa...

🙌

Anonym sa...

I berättande test kan du skriva datum och ort. Eller vilken typ av berättande som man kan skriva datum och ort. Förutom signaturen vad mer kan du inkludera i avslutningen.

Elisabeth sa...

Datum och ort skriver du när du skriver brev eller mail. När du ska berätta något så är det bara en vanlig text utan datum och ort.