2017-11-18

Fredag 17 november

Hoppas ni har det bra i skolan. Som några av er i klassen vet, gjorde jag en operation i går. Allt har gått bra och jag mår bra.

Här kan du lyssna på en podd som handlar om hösten. Klicka här
Samtidigt kan du läsa samma text här.



Höstlov 
- Hej Sharmin!
- Hej Sabina! Det var länge sen!
 - Ja, verkligen! Har du haft höstlov?
- Ja, jag har haft höstlov​. Och sen har jag jobbat några dagar också.
- Vad kul! Har ni gjort nåt speciellt?
- Ja, jag fick besök av en barndomsvän​ som bor i Frankrike.
 - Vad kul! Vad gjorde ni?
 - Vi åkte in till stan en dag, shoppade lite, vi gick runt i Gamla stan… vi hade det trevligt.
 - Vad roligt!
- Hon var över hos oss i tre dagar.
 - Okej. Har ni gjort nåt mer då?
- Ja, vi har varit i Skogås rackethall​ och spelat badminton. Mina barn älskar att spela badminton så de spelar det en gång i veckan.
Så det var en kul grej för dem. Sen har vi jobbat lite i trädgården. Vi har en massa löv som måste krattas. Så vi har krattat löv, vi har höststädat​.
Sen har vi plockat undan lite sommarmöbler​ så barnen har fått vara med och hjälpa till med det.
 - Bra! Då har ni gjort många saker!
- Ja, vi har hunnit med lite. En del i alla fall. Du då? Hur har du haft det?
 - Jag har haft det bra. Jag har bara varit ledig i två dagar men vi har också gjort ganska många saker. Vi har varit i simhallen​ i Huddinge. Mina barn älskar att åka och bada. Och det är en väldigt bra simhall. Det finns olika bassänger, och det finns en vattenrutschkana​.
 - Jaha, oj, vad kul!
 - De har också en trampolin som man kan hoppa ifrån.
- Okej, då måste jag dit nån gång! - Mm, det är väldigt prisvärt​ om man vill göra olika aktiviteter med familjen. För annars kan det vara dyrt att göra saker.
 - Ja, det är väldigt dyrt med aktiviteter för barn just nu.
- Precis!

Uppgift
1
Vilka ord förstår du inte? Skriv upp dem och skriv vad de betyder.
2 Gör 5 stycken frågor till texten. Skriv även upp svaren.
Ex.
Vad heter de två personer som texten handlar om?
De heter Sharmin och Sabina.
3 Skriv ett mail till en kompis och berätta om något du gjort i skolan den här veckan.

Maila uppgifterna till mig:
elisabeth.klippel.berglof@allevux.eu

Vill du träna lite grammatik klicka här 


Inga kommentarer: