2018-04-04

Prepositionsfraser

Vissa prepositionsfraser måste du bara lära dig. Det kan vara verb, substantiv och adjektiv som hör ihop med en speciell preposition.
Exempel:

  1. Jag är intresserad av att läsa böcker. Jag längtar efter att köpa en ny bok.
    (intresserad av, längtar efter)
  2. Kan du förklara det för mig? Du kan leta efter svaret i din bok.
    (förklara för, leta efter )
  3. I dag ska jag berätta om en bra dag. (berätta om)
  4. I går pratade vi om miljö på vår lektion. (pratade om )
  5. Kan vi bestämma oss för att vi ska komma i tid till skolan varje dag? (bestämma oss för )
  6. Vad handlar texten om? Du får lyssna på den en gång till.
    (handlar om, lyssna på )
  7. Jag är säker på att du klarar provet, men det beror på om du har studerat mycket.
    (säker på, beror på  )
  8. I början av boken kan du läsa om prepositioner och i slutet handlar det om adjektiv
    (I början, handlar om)
  9. Det ringer, du måste svara i telefonen. (svara i telefonen)








Inga kommentarer: