
Läsa
Skolverket i Sverige har bestämt vad du ska kunna när du läst C och D - kurs på SFI.D kursen
Eleven kan:
läsa, förstå och använda enkla texter i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
För att uppnå kunskapskraven i läsförståelse arbetar vi med:
Berättande texter t.ex. skönlitteratur och nyheter
Beskrivande texter t.ex. om en person
Argumenterande texter t.ex. insändare
Faktatexter t.ex. om samhället
Instruktioner och föreskrifter t.ex. instruktioner som står på tavlan och recept
Lässtrategier
******************************************************
Skriva
Skolverket i Sverige har bestämt vad du ska kunna när du läst D - kurs på SFI.
Hur ska texterna se ut?
Det betyder:
Anpassas = att texternas innehåll ska passa till den som du skriver till
Varierande = Texten ska innehålla rak ordföljd, omvänd ordföljd och bisatser
Mottagare = den som du skriver till
Syfte = det du vill med texten
Grammatiken ska anpassas = Du ska tänka på att använda stor bokstav, skiljetecken, verb, substantiv och adverbial på rätt sätt.
Det betyder:
Anpassas = att texternas innehåll ska passa till den som du skriver till
Anpassas = att texternas innehåll ska passa till den som du skriver till
Varierande = Texten ska innehålla rak ordföljd, omvänd ordföljd och bisatser
Mottagare = den som du skriver till
Syfte = det du vill med texten
Grammatiken ska anpassas = Du ska tänka på att använda stor bokstav, skiljetecken, verb, substantiv och adverbial på rätt sätt.
*********************************************************************
Höra
Skolverket i Sverige har bestämt vad du ska kunna när du läst D - kurs på SFI.
Det betyder att du ska kunna förstå:
Tydligt tal i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
För att uppnå kunskapskraven i hörförståelse arbetar vi med:
Berättelser t.ex. livsberättelser och återberättande händelser
Beskrivningar t.ex. personbeskrivning och vägbeskrivning
Samtal och diskussioner t.ex. dialoger
Information om aktuella frågor och ämnen
Nyhetssändningar både på radio och tv
Detaljerade och tydliga instruktioner
Att läsa och lyssna på nyheter är mycket bra när du ska lära dig ett nytt språk.
********************************************************************************************************
Tydligt tal i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
För att uppnå kunskapskraven i hörförståelse arbetar vi med:
Berättelser t.ex. livsberättelser och återberättande händelser
Beskrivningar t.ex. personbeskrivning och vägbeskrivning
Samtal och diskussioner t.ex. dialoger
Information om aktuella frågor och ämnen
Nyhetssändningar både på radio och tv
Detaljerade och tydliga instruktioner
Tala
Skolverket i Sverige har bestämt vad du ska kunna när du läst D - kurs på SFI.
Tala - Muntlig interaktion
Eleven kan medverka i både informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
För att uppnå kunskapskraven i muntlig interaktion arbetar vi med att:
Delta i samtal och diskussioner
Uttrycka och bemöta åsikter med argument
Framföra och efterfråga tankar och information
Använda strategier som löser problem med interaktionen
För att uppnå kunskapskraven i muntlig interaktion arbetar vi med att:
Delta i samtal och diskussioner
Uttrycka och bemöta åsikter med argument
Framföra och efterfråga tankar och information
Använda strategier som löser problem med interaktionen
Tala - Muntlig produktion
Eleven kan kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.För att uppnå kunskapskraven i muntlig produktion arbetar vi med att:
Berätta om och beskriva aktuella händelser, erfarenheter, intryck och åsikter
Ge råd och instruktioner t.ex. hur man kan spara pengar eller leva ett hälsosamt liv Använda strategier för att förbättra kommunikationen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar