2018-05-02

Argumenterande text

Här kan du läsa mer om man skriver och talar när man ska argumentera. Titta på filmen och lär dig olika uttryck som du kan använda både när du skriver och diskuterar.


Argumenterande text


Vad ska finnas när du argumenterar?

  1. Åsikt
  2. Argument
  3. Motargument
  4. Slutargument

Bra uttryck att lära sig:
Åsikt - när du tycker något

  • tycker att -
  • tror att - 
  • övertygad om -   
  • menar att -          
Menar och tycker betyder samma sak. 
Övertygad betyder att man tror väldigt mycket.

Argument och motargument
  • Jag tycker att du har en snygg tröja idag därför att jag gillar färgen.
  • Idag tror jag att det blir regn eftersom jag ser stora mörka moln. 
  • Jag är övertygad om att det är onsdag i morgon då det är tisdag idag.
  • Jag menar att äpplen är godare än citroner för de är sötare. 

Inga kommentarer: