2021-06-24

Midsommar i Sverige - podd



Här kan du lyssna på en podd om midsommarfirande i Sverige. Du kan också läsa texten här under.

Ordlista och grammatik finns under texten om du behöver hjälp!

Lyssna 👉👉👉Ingen midsommar utan midsommarstång! | 

Om midsommar


Anika: Snart är det midsommar, hur tänkte du fira midsommar Siv?

Siv: Jag åker alltid ut till mitt sommarställe ute i Roslagen.

Anika: Mm, det låter trevligt! Och vad gör ni där?

Siv: Ja dit bjuder vi in några vänner som vi har, som oftast kommer varje
år och så har vi ett program, vi olika människor tar med sig olika saker,
lite grann av knytkalas.

Anika: Just det, okej men det är mat då du menar eller?

Siv: Då är det mat, när det är knytkalas så är det mat. Sedan så har den
här lilla byn, eller vad ska man säga, sommarstugeområde fast inte det
riktigt heller, har en gemensam midsommarstång ute på en liten åker och
då kommer det ganska mycket folk.

Anika: Och dansar och sjunger?

Siv: Ja, då är det dragspel och fiol och det är barn och det är hoppa säck
och en massa sådana där midsommarlekar.

Anika: Hoppa säck? Det vet jag inte vad det är.

Siv: Hoppa säck man har en sådan där juteväv, en gammal potatissäck
som man tar på sig och sedan så ska man hoppa till en viss plats.

Anika: Och den som kommer först vinner?

Siv: Ja!

Anika: Vad trevligt!

Siv: Mm.

Anika: Det låter bra. Själv ska jag vara ute i skärgården. Vi har ett gäng
som alltid åker tillsammans och för två år sedan så var vi på Rånö i södra skärgården och i år så ska vi till Gistholmen. Ingen av
oss har varit där men det verkar vara en liten, pytteliten ö.

Siv: Har ni hyrt en stuga då eller?

Anika: Ja, flera stugor faktiskt, jag tror att vi har hyrt 4 stugor och det är
4 - 6 personer som bor, som sover i en stuga så vi är ett ganska stort
gäng.

Siv: Men har ni någon midsommarstång?

Anika: Det vet jag inte, det hoppas jag! På Rånö så fanns det då, som ni
hade, en gemensam. Gistholmen har jag faktiskt ingen aning men jag
hoppas på det! Det är ingen midsommar utan midsommarstång!

Siv: Nej, det är det inte! Och inte heller utan barn, har ni barn med er?

Anika: Nej! Inga barn!

Siv: För det är ingen midsommar heller utan barn, tycker jag.

Anika: Ja, vi får låna några barn kanske.

Siv: Ja.

Anika: Okej, men glad midsommar på dig då!

Siv: Detsamma till dig! 

Nya ord

att fira -  att ha fest äta god mat och dricka något
gott tillsammans med vänner och familj
Ex.
  •  Hur firar man midsommar i Sverige?
  •  Vi firade Olga i måndags eftersom det var hennes födelsedag.

ett sommarställe - ett sommarhus,
 en stuga eller ett hus där man bor på sommaren
Ex.
  • Siv har ett fint sommarställe ute i Roslagen(en plats i Sverige).

ett program - ett schema med aktiviteter
Ex.

  • Siv och hennes vänner har ett program som de följer
varje midsommar.

ett knytkalas - en fest dit alla gäster tar med sig lite mat
Ex.
  • Alla gäster tog med sig något de själva hade lagat till
    knytkalaset. Siv tog med sig en sallad och Petra en
    god korv.

en midsommarstång eller majstång
Ex.
  •  en stång som man klär med blommor och blad
     och dansar runt på midsommar
  •  Det finns en gemensam midsommarstång och alla som vill kan dansa runt den.

ett dragspel - ett musikinstrument

en fiol - ett musikinstrument

På midsommar spelar ofta olika spelmän och de
använder både dragspel och fiol.

en säck - en stor påse
Ex.
  • Hoppa säck är en midsommar lek. 
    Man
    har en säck på sig och hoppar i den, den som kommer först i mål vinner.

  • Den roligaste midsommarleken är hoppa säck.

en juteväv - ett tyg som är vävt

  • ofta använder man det till potatissäckar

en skärgård -  En grupp av öar som ligger vid kusten
Ex.
  • Stockholm är känt i hela världen för sin vackra skärgård.

ett gäng - en grupp vänner
Ex.
  • Vi är ett ganska stort gäng som ska fira midsommar tillsammans i år.

pytteliten - mycket liten; jätteliten;

  • Jag ska fira midsommar på en pytteliten ö,
    det finns 
    inte ens en mataffär där.

en stuga - ett litet hus där man ofta bor på semester
Ex.
  • Vi tänker hyra en stuga ute i skärgården på sommaren.

Nya fraser


Ingen / inte … utan …
Det är en struktur som förmodligen kommer
från ordspråket ”Ingen rök utan eld” som betyder att en sak inte kan
finnas utan den andra saken.

  • Det är ingen midsommar utan midsommarstång.

  • Det är inte heller midsommar utan barn.

Grammatik


Inte heller och också

Vi använder ”också” och ”inte heller” när vi vill säga att vi håller med
någon.
Skillnaden är att ”också” används med påståenden
och ”inte heller” med negation.

A: Jag tycker om midsommarafton!

B: Jag tycker också om midsommarafton!

A: Jag tycker inte om midsommarafton!

B: Jag tycker inte heller om midsommar

Konstruktionen med ”det”.

I Svenska språket måste alla meningar ha ett subjekt.
När en mening saknar ett subjekt som t.ex. jag,
så använder man det formella subjektet

”det”.

  • Det regnar!
  • Det låter bra!
  • Det är midsommar nästa vecka!

Konjunktionen ”fast”.

Ibland använder man konjunktionen ”fast” i början av en bisats och då
har den ungefär samma betydelse som ”men”.

  • Jag brukar springa i skogen varje lördag fast inte nu på
    lördag för då ska jag resa till Paris.

  • Jag älskar att simma fast inte i sjön eller i havet, bara i en pool!

Uttal
Betona de som är mörka när du talar.


Anika: Jag tycker om midsommar!

Olga: Jag också!

Anika: Jag tycker inte om midsommar!

Olga: Inte jag heller!

Anika: Jag firar midsommar i skärgården.

Olga: Jag också!

Anika: Jag har aldrig dansat grodor.

Olga: Inte jag heller!


1 kommentar:

Pollyanna sa...

Rolig text och bra upplägg! Bara en kommentar kring betoningen (som kanske är dialektal): Om man svarar ”Jag också” brukar man betona OCKså.