2020-11-18

Att skriva på D kursen

 

I DAG VILL JAG FÖRKLARA FÖR ER OM ATT SKRIVA TEXT OCH GE ER TIPS FÖR ATT BLI GODKÄND PÅ D-KURSEN

Viktiga saker du ska göra innan du skickar in din uppgift till mig på lunis. Har du inte gjort alla dessa saker blir du inte godkänd.


  1. Läs igenom uppgiften noga. Du MÅSTE svara på alla frågor som finns i uppgiften.

  2. Tänk noga på vad det är du vill skriva om. Skriv först på ett papper och kolla så du har skrivit allt. Sedan kan du skriva texten på din telefon (Skriver du på dator eller Ipad kan du skriva direkt där.)

  3. Du får INTE goola meningar eller translata dem. Bara några ord. Om du har googlat eller translatat blir texten inte godkänd.

  4. Texten får inte vara för kort

  5. Kontrollera grammatiken har du gjort alla punkter som står här?

  • Stor bokstav och punkt
  • Stavning
  • Bra struktur (inledning, huvuddel, avslutning)
  • Variation i ordförråd  och dina ord (ord som passar till ämnet)
  • Variation i meningsbyggnad (omvänd ordföljd, bisatsinledare)
  • Verb (rätt form, tempus och plats)
  • Huvudsatser (rätt ordföljd)
  • Omvänd ordföljd
  • Bisatser (rätt bisatsinledare och tillsammans med huvudsats)
  • Adjektiv (böj rätt efter substantivet)




Här kan du läsa två exempel på hur du skriver godkända mejl i D kursen. Det är en av era kompisar i D kursen som har skrivet dem. Hen har bara studerat svenska sedan i somras och har kämpat hårt och blivit så här duktig. Härligt att se eller hur?
Man måste bara kämpa. 

Informellt mejl

Hej kompis!
Jag hoppas att det är allt bra med dig. Jag vill köpa en prenumeration på en tidning men jag vet inte vilken tidning jag ska välja. Jag vet du jobbar med komunikation och jag ville fråga dig vilken tidning är bäst och vilka erbjudanden finns där.

Jag är intresserad av politik, jobb och sport, men jag vill att prenumerationen inte är så dyrt också. Man måste spara pengar.
Jag skulle tycka om du ger mig många tips så jag kan välja.

Tack för hjälpen och ha det bra!

Din vän ...




Formellt mejl

Jag heter xxxxxxxxxxx och är en av era kunder.
Nuvarande är jag prenumerant på både nättidningen och papperstidningen, och jag har haft den här prenumeration för mer än ett år.
Jag börjar ha andra utgifter, och kan fortfarande betalar inte prenumerationen med aktuellt pris. Därfor skulle jag vilja säga upp prenumerationen med er, eller om det skulle vara möjligt, ha en lite prisjustering så jag kan fortsätt att vara era kund.

Det är gänska viktig för mig att veta hur länge uppsägningstiden är eftersom mitt pengarproblem.

Tack så mycket för er tid,

Ha en bra vecka.


Inga kommentarer: