2020-11-18

Lyssna på en podd om hälsa

 


I dag ska du lyssna på en podcast som handlar om hälsa.

🠞🠞lyssna 🠜🠜

Här kan du läsa texten 

🠞🠞läsa 🠜🠜




Hälsan

Anika: Sarah, vad gör du för att må bra? Vad är bra för hälsan?

Sarah: Jag rör på mig mycket. Jag promenerar, jag cyklar. Jag går i

 trappan, jag åker inte hiss.

Anika: Oj, vilken trappa jobbar du på?

Sarah: Jag jobbar fem våningar upp.

Anika: Oj! Och du går upp varje dag?

Sarah: Ja. Ingen hiss.

Anika: Oj-oj-oj. Då förstår man varför du har så bra hälsa. Okej, och

 maten? När du tänker på maten, när du lagar mat är det något speciellt som är bra?

Sarah: Jag äter mycket grönsaker, mindre potatis. Fisk och kött.

 Och försöker laga maten själv och inte köpa så mycket färdig

 mat.

Anika: Nej, okej. Du lagar från råvaror själv, det låter bra! Äter du godis?

Sarah: Nej, jag äter inte godis.

Anika: Nej? Inte alls? Och chips?

Sarah: Jo, choklad.

Anika: Ja, men choklad är bra, det är många som säger att det är bra.

Sarah: Mörk choklad, 70% minst.

Anika: Och chips?

Sarah: Nej. Popcorn!

Anika: Och det finns också sådana här fruktchips, torkade äpple eller banan.

Sarah: Russin.

Anika: Russin, nötter.

Sarah: Mandlar.

Anika: Mandlar, precis! Det är gott! Och frön. Okej, är det någonting

 mer som vi ska tänka på? Eller någonting som vi inte ska

 göra?

Sarah: Men det är nog bra att försöka att gå så mycket som möjligt.

 Att inte ta bussen och bilen överallt. Inte röka, inte dricka för

 mycket.

Anika: Nej, det är de här dåliga vanor som vi inte vill ha. Läsk?

Sarah: Nej.

Anika: Dricka vatten är bra.

Sarah: Ja, jag dricker kranvatten.

Anika: Det gör jag med faktiskt.




Nya ord och fraser

röra på sig = göra något fysiskt, med kroppen. Det är bra att röra på sig. Jag rör på mig.

hiss = maskin i huset som åker upp och ner mindre (eng. elevator)

inte så mycket = lite 

färdig mat =  mat som är färdig, du behöver inte laga, bara värma upp den i mikron. Sara köper inte färdig mat, hon lagar själv. 

råvaror = saker som du ska laga.  Man gör ketchup av tomater. Tomater är råvara. 

torkade = har blivit torra. Torkade frukt är gott. tex russin

överallt = på alla platser. Våren har kommit och det är grönt överallt!

en vana = vana är något man gör ofta Sarah har en vana att gå i trappor. 

läsk = söt dricka med kolsyra Sarah dricker inte läsk. 

kranvatten = vatten som man tar från en kran Man kan dricka kranvatten i Sverige.

1 kommentar:

Mari Charles sa...

Man möste göra något när man ska bli hälsosam. Då finns mycket som man känn göra. Till exempel man kan promenerar, gå i trappan, cykar,laga mat själv, drick vatten, äta grönsaker och tränar.