2021-03-12

Att skriva lappar eller meddelanden






Titta på filmen ☝

Hur skriver man en lapp (ett meddelande)?

Vad är en lapp?

  • En lapp är ett meddelande på ett papper

  • Du kan sätta det  på allmänna platser
    t ex: 
    på en anslagstavla eller i en gemensam tvättstuga

  • För att informera eller fråga om något.

  • För att klaga på något. 

  • En del lappar är trevliga medan andra kan vara otrevliga och arga.

Vad är typiskt för en lapp?

  • lite text 

  • ett tydligt budskap

  • lätta att förstå

  • information av olika slag

  • kan vara glad - arg

  • du får vara anonym och skriva under med en signatur eller ditt namn.


Exempel

Till alla som använder tvättstugan i 34B!

Jag skulle vilja be alla att städa bättre efter sig i tvättstugan. Igår när jag skulle tvätta, fick jag börja med att torka av alla tvättmaskiner, som var fulla av tvättpulver. Jag fick ta bort allt ludd från torktumlaren och skura golvet. Det är otroligt respektlöst att lämna tvättstugan i det skicket!
Ni som gör det borde skämmas! Ta hand om er egen smuts, tack!

                                                                                                    En uppretad granne

Till alla kunder i butiken!

Ursäkta att det är rörigt men vi håller på att göra butiken bättre.
Som tack för ditt tålamod bjuder vi alla kunder på kaffe och pepparkakor vid utgången!
Butikspersonalen
                                                                                    
Upphittat!
Jag har hittat nycklar som någon har tappat. Ring mig på nr xxxxxxxxxx och berätta hur dina nycklar ser ut så får du tillbaka dem.
Elisabeth på Stora gatan 1
LYCKA TILL ! (353700962) ᐈ Köp på Tradera


Inga kommentarer: