2021-03-24

Påskpodd C flex



I dag ska du lyssna på en sfi podd om påsken. Gör dina uppgifter på lunis.


Nya ord

  •  påsk -  en kristen högtid på våren
  •  påskkärringar - barn som klär ut sig till häxor och knackar på dörrar för att få godis (en tradition)

  • slipper -  behöver inte 
  • svägerska - brors fru eller makens syster
  • påskris - en påskdekoration av björkkvistar med fjäder på

  • mysigt - trevligt 
  • allergisk - som inte tål något



Du kan läsa samma text här som du lyssnar på 
👇👇👇

 Påsk 

 - Hej! 

 - Hej! 

 - Vad ska ni göra i påsk?

 - Vi ska åka ner till Småland och fira påsk. 

 - Okej. Då kanske du inte behöver köpa något godis till alla påskkärringar som kommer på torsdag.

 - Nej. Då slipper jag. Det blir mera påskmat. 

 - Vad ska ni äta då?

 - Ägg, köttbullar, sill – lite klassiskt. Sen så mammas påsksallad.

 - Vad gott! Jag ska fira påsk med min polska svägerska så jag ska äta skinka i påsk.

 - Spännande. 

 - Mm. Har du plockat något påskris då?

 - Nej, jag ska ut och göra det ikväll.

 - Vad mysigt! Jag kan inte ha något för min man är allergisk.

 - Jag brukar plocka och så sätter jag dem inte i vatten, för min man är också allergisk.

 - Slår det inte ut då alltså? 

 - Nej.

 - Vad smart! Då ska jag också plocka påskris i år.

Inga kommentarer: