2021-03-11

SMS


Hur skriver man ett SMS?


Titta på filmen så förklarar jag du ska skriva på ett rätt sätt.



Ett SMS s
ka vara 
  • kort och innehålla information eller frågor

Om du messar till någon som du känner kan du:
  • Skriva precis som du vill och som du pratar
  • Det viktigaste är att mottagaren förstår dig
  • Du kan använda vardagsspråk eller slanguttryck
  • Du kan också lägga in "Smileys" för att förklara dina känslor

Om du messar till någon som du inte känner:
  • Ska du presenterar dig i början av SMS:et. 
  • Du måste använda ett korrekt språk och tänka på skrivreglerna. 
  • Du ska inte använda "Smileys" när du messar till personer som du inte känner.
  • Kom ihåg att skriva ditt för- och efternamn antingen i början eller i slutet av ditt SMS.





Exempel på SMS


Exempel 1 till en kompis

Hallå!
Vad gör du?
Kan vi ses och fika?
Kl 17 och dricka🍮 på stan.
OK? Kram 💜

Exempel 2 till din lärare

Hej!
Det är Elisabeth din elev på D - kursen på Sfi.
Mitt dotter är sjuk och jag kan inte komma till skolan idag.
Jag kommer imorgon. 
Kan du skicka min läxa till mig? Skicka gärna till min mail. elisabeth@epost.com
Tack på förhand och ha en bra dag/  Elisabeth 


Inga kommentarer: