2020-04-06

De och Dem

Hur ska jag veta om det ska vara de eller dem?

Titta på den här filmen
Film 1 är lätt att förstå




Film 2 är lite svårare men bra att titta på



Test

Ska du skriva de eller dem? Mejla mig de rätta svaren. elisabeth.klippel.berglof@alleskolan.eu 
  1. Mina föräldrar bor i Stockholm. Jag ska hälsa på ..............................
  2. ..........där tre böckerna ska jag låna av dig.
  3. Vad kostar ............ där fina bananerna?
  4. ...........ska komma hem till oss på middag i kväll.
  5. ........... ska komma in och äta nu.
  6. ............som står där borta är mina syskon.
  7. Jag ringer till ...........
  8. ............... som är sjuka ska ringa mig.
  9. Vi ska åka hem till ..............
  10. ................som kom stanna till klockan 17.
  11. Man måste ge barn den vård .........behöver.
  12. När äter du pannkakorna? ...................äter jag i kväll.
  13. Hon gillar ...............gula blommorna bäst.
  14. ...........böcker hon läst klart lämnade hon tillbaka till biblioteket.


Inga kommentarer: