2020-04-02

Informellt mejl



Hur skriver man ett informellt mejl?

Ett informellt mejl skriver man till personer som man känner t ex släktingar eller vänner.
Språket i ett informellt mejl skiljer sig lite från vanligt skriftspråk.
Det kan vara vardagligt och får innehålla både slanguttryck (tex. tjenare) och talspråk.
Man kan också använda symboler som visar känslor. "smileys".
Det viktigaste är att de personer som mejlar varandra förstår innehållet. 


1 Till: här skriver du mejladressen till den som du vill mejla. 
Man kan mejla till flera personer i samma mejl. Du kan inte använda bokstäverna å, ä eller ö byt dem till a och o i mejladresser. Tex. om du ska mejla någon som heter Åsa, då måste du skriva Asa i stället.

2 Kopia: här skriver du en mejladress till någon annan som du vill ska kunna läsa samma mejl. Kanske du vill skicka till flera personer.

3 Ämne: här skriver man kort vad mejlet handlar om. Tex. Läxa
4 Innehåll: här skriver du vad vill berätta om eller fråga om. 
Här skriver du tex. din läxa
Hälsningsfras: Det du skriver när du startar ditt mejt.
Här kan man använda vardagliga uttryck eller slang t ex "Hejsan", "Tjena" eller "Hallå där".
Man kan också använda "Hej" och personens namn. Tex. Hej Elisabeth
Avskedsfras: Det du slutar ditt meil med. Du kan använda vardagliga uttryck eller slang

 t ex "Kram" eller "Ha det så bra!"




Ett exempel på ett informellt mejl


Hejsan Emilia!
Allt bra med dig? Det var så länge sen, jag saknar dig! Jag mår bara bra, det är 
bara lite stressigt på jobbet. Vi har fått en ny chef som har gett oss massor av nya arbetsuppgifter, jag är helt slut!
Jag tänkte bara höra med dig om du ska gå på Miras fest på lördag? Har du köpt någon present? Jag tänkte att vi skulle kunna köpa en present tillsammans. Jag vet att hon önskar sig en ny datorväska, vad tror du om det?
Du kan väl mejla mig och säga hur mycket du vill lägga på presenten, så kan jag åka till stan och köpa den på fredag. Hör av dig så fort du kan, ha det så bra!
Massor av kramar till dig, Lisa

Vet du vad den meningen betyder? hur mycket du vill lägga på 
Det är idiomatiskt

Inga kommentarer: