2020-04-05

Formellt mejl


Hur skriver man ett formellt mejl?



Till vem skriver du ett formellt mejl?



  • Personer som man inte känner
    t ex på företag, kommunen eller myndigheter

    Hur gör man?
    • Språket ska vara korrekt. Det är viktigt att den som läser mejlet förstår innehållet, därför ska du använda ord som alla förstår.
    • Man ska berätta vad man vill utan att använda känslor
    • Ett formellt mejl inte ska vara för långt
    • .

    1 Till: här skriver du mejladressen till den som du vill mejla. 
    Man kan mejla till flera personer i samma mejl. Du kan inte använda bokstäverna å, ä eller ö byt dem till a och o i mejladresser. Tex. om du ska mejla någon som heter Åsa, då måste du skriva Asa i stället.

    2 Kopia: här skriver du en mejladress till någon annan som du vill ska kunna läsa samma mejl. Kanske du vill skicka till flera personer.

    3 Ämne: här skriver man kort vad mejlet handlar om. Tex. 
    Problem med spisen
    4 Innehåll: här skriver du vad vill berätta om eller fråga om. Det ska vare en kort text.
    Du börjar med en h
    älsningsfras: Det du skriver när du startar ditt mejt.

    Här skriver du tex. Hej



    Avskedsfras: Det du slutar ditt meil med. Du kan skriva der här tre avskedsfraserna.
    Mvh
    Med vänlig hälsning 
    eller hälsningar

    Ett exempel på ett formellt mejl:

    Hej!

    Jag bor i i er fastighet på Stora gatan 1 i Hallsberg. Jag har fått problem med mitt kylskåp. Det låter jättekonstigt och maten blir inte kall.
    Jag skulle vara tacksam om någon kunde komma hit och titta på mitt kylskåp.

    Ring eller mejla mig så jag vet om ni kan komma.


    Med vänlig hälsning, Elisabeth Berglöf


    Telnr: 0123-456789





    Inga kommentarer: