2020-03-31

Exempel på hur man sammanfattar en nyhet

På 8 sidor hittade jag den här nyheten som jag vill sammanfatta.
Nu ska du få tips på hur jag gör! 

Klicka här så kan du lyssna på Elisabeth (din lärare) Som berättar och förklarar hur du ska göra.

1
 Först kan du göra en tankekarta av de viktigaste orden. Du skriver in de orden som är viktiga. 
Jag har gjort alla viktiga ord i min text röda.

2
När du tagit fram alla viktiga ord ska du skriva nya meningar.



Fler än 50 är förbjudet
Nu kommer nya regler på grund av viruset corona.
Människor i Sverige får inte samlas i grupper med fler än 50 personer.
Den regeln börjar gälla
på söndag.

– Det kan komma ännu fler regler senare, säger statsminister Stefan Löfven.

Så här ska folk i Sverige göra just nu:

• Den som är sjuk
ska vara hemma.
Även den som bara är lite sjuk.

• Personer över 70 år
ska inte träffa andra.

• Det är bra att jobba hemma
om du kan göra det.

• Folk ska inte resa
om det inte är nödvändigt.

• Folk ska inte samlas i grupper
med fler än 50 personer.

Restauranger får bara servera mat
till folk som sitter ner vid ett bord.
Människor får inte stå
och trängas vid en bar.  


Exempel på sammanfattning 

Fler än 50 är förbjudet
Nu har det kommit nya regler på grund av viruset corona
fler än 50 personer får inte träffas samtidigt.
Är du sjuk måste du stanna hemma även om du bara är lite sjuk.
Man får jobba hemma.
Personer över 70 år ska stanna hemma
Res inte bort.
På restauranger får man inte stå och äta


Texten finns på 8 sidor https://8sidor.se/sverige/2020/03/fler-an-50-ar-forbjudet/

Inga kommentarer: