2020-03-09

Idiomatiska uttryck

Hemarbete måndag 16/3 Gör uppgifterna och skicka dem till mig på mail: elisabeth.klippel.berglof@alleskolan.eu
Senast måndag klockan 18:00 måste du skicka dina uppgifter för att få närvaro. Om du inte skickar dina svar blir det frånvaro. Du kan fotografera dina svar och skicka med dem i mailet eller skriva dem direkt i mailet.

LÄXA

Uppgift 1

Lär dig fler idiomatiska uttryck klicka här Välj 10 uttryck från listan och skriv nya meningar.  Välj två uttryck från varje bokstav A, B , D , E , FSkriv två nya meningar till varje idiomatiskt uttryck du valt. Det får inte bara vara huvudsatser!!!!!

Uppgift 2

Lyssna på podden

När jag gifte mig två gånger Läs texten, orden och grammatiken  Klicka här  Du ska skriva 5 stycken frågor till texten och även svaren till frågorna.


Läs om idiomatiska uttryck här

Personalen bara hänger vid kaffeautomaten!
Idiomatiska uttryck:
För att kunna klara D kursen måste du lära dig olika idiomatiska uttryck och använda dem när du skriver texter.
Med idiomatiskt menar man ord som tillsammans får en annan betydelse än när de står ensamma:

Exempel:
* knyta sig - gå och lägga sig, sova 
  • Jag ska gå och knyta mig nu.


* slita ont – kämpa hårt
  • Idag när jag sprang fick jag slita ont.
* sväva på moln – vara lycklig
  • Jag svävar på moln idag eftersom jag blivit mormor.

* få reda på - få veta något

  • Hur kan jag få reda på vem som ringt till mig?

* löna sig - få ett bra resultat så att man blir nöjd
  • Det lönar sig alltid att sluta röka, man sparar pengar.



* låta bli -  inte göra så

  • Jag kan inte låta bli att äta kakorna, för de ser så goda ut.
  • Det är bäst att låta bli att dricka alkohol när man är gravid.


varva ner -  bli lugnare, koppla av

  • När jag får semester tar det tar några dagar innan jag varvat ner helt.
  • Att läsa en bok eller ta en lugn promenad är ett bra sätt att varva ner på.


* vara rädd om - vara försiktig och inte skada någon/något
  • Det är viktigt att man är rädd om sina vänner.



* i förväg -  tidigare än någon/något
  • Det är bäst att beställa biljetterna i förväg.



* dyka upp -  komma plötsligt
  • Ett nytt problem har dykt upp.



* tack och lov -  används när man är glad att allt har gått bra eller känns bra.

  • Tack och lov, det är äntligen fredag.
  • Tack och lov, det regnar inte idag.



Här ser du ett exempel på hur du kan använda idiomatiska uttryck när du skriver en text.
1. Idag svävar jag på små moln för jag har blivit mormor. = Idag är jag så lycklig för jag har blivit mormor.
2. Det har varit en tuff dag i dag och jag är väldigt trött därför går jag och knyter mig nu. = Det har varit en tuff dag i dag och jag är väldigt trött därför går jag och lägger mig.
3. Ibland måste du slita ont för att bli bättre på svenska. = Ibland måste du arbeta hårt för att bli bättre på svenska.






Inga kommentarer: