2020-03-18

Torsdag och fredag 19 - 20 mars



Lyssna på de fyra första kapitlen i boken Kafé två systrar
lyssna här 
Kapitel 1 och 2

Kapitel 3 och 4


Om du inte förstår uppgiften kan du prata med mig på whats up 

 

Hemarbete 19  mars
Arbetsuppgifter till boken Kafé två systrar – Martin Palmgren
·       Lyssna på kapitel 1 -2 
Uppgift 1
1 Du ska skriva och förklara vad dessa ord och uttryck betyder:
(De här behöver du inte skicka till mig)

Betyder
Ditt språk
1.     tvillingar


2.     änkor


3.     känner till


4.     en slant


5.     berömda


6.     hemlighetsfullt


7.     beredd


8.     vill riva


9.     sälja dyrt





Idiomatiska uttryck


under årens lopp


Viftar med sin plånbok



Några vanliga satsadverb
inte
i alla fall
faktiskt
sällan
också
antagligen
snart
fortfarande
väl
aldrig
knappt
redan
säkert
gärna
ju
förstås
verkligen
ändå
jämt
egentligen
åtminstone
nämligen
tyvärr
nog
även
bara
alltid
naturligtvis
förresten
ofta
kanske
dessutom

Uppgift 2 (skicka till mig)
Skriv en ny mening till varje ord, använd ett satsadverb i varje mening.
ex. Jag har inte fyra syskon men jag har en tvillingsyster.

Uppgift 3 (skicka till mig)
  Vad tror du de här idiomatiska uttrycken betyder?  
1 Under årens lopp
2 Viftar med sin plånbok

____________________________________________________________

Hemarbete 19 -20 mars
Arbetsuppgifter till
·       Lyssna på kapitel 3 - 4 länk finns på bloggen

1 Du ska skriva förklara vad dessa ord/ uttryck betyder
(De här behöver du inte skicka till mig)

Betyder
Ditt språk
tillsagd


skinnväst


bygglov


reception


kristallkrona


basker


graven


våt jord


Jag slätar ut något





Idiomatiskt uttryck


Stora planer


Ta över husen



2 Skriv en ny mening till varje ord, använd omvänd ordföljd. (skicka till mig)

3 Vad tror du de här idiomatiska uttrycken betyder? (skicka till mig)
1 Stora planer
2 Ta över husen


Skrivuppgift (skicka till mig)
Skriv en reflektion på vad du lärt dig när du jobbat med de här uppgifterna. Vad har varit bra och vad har inte varit bra.
Du kan börja så här:
När jag jobbade med den här uppgiften lärde jag mig…

Uppgifter har du också fått på din mail. Gör dem och maila dina svar till mig. Skriv gärna dina svar i mailen. Det blir lättare att rätta då!

Elisabeth.klippel.berglof@alleskolan.eu



Inga kommentarer: